Extracte de la programació



Generalitat de Catalunya
Departament d’Educació
EXTRACTE PROGRAMACIÓ ALUMNE
IES Camps Blancs

EXTRACTE DE LA PROGRAMACIÓ DE LA MATÈRIA A LLIURAR A L’ALUMNE


PROFESSOR
Mireia Cabré
NIVELL EDUCATIU
2n. Batxillerat
MATÈRIA
Llengua i literatura catalanes
CURS
2016-17



CONTINGUTS

A. Dimensió Comunicativa
1. Participació en interaccions orals, escrites i audiovisuals
2. Comprensió de discursos orals, escrits i audiovisuals
3. Producció de discursos orals, escrits i audiovisuals
4. Coneixements per a la millora de la comprensió i de l’expressió
B. Dimensió de recerca i de tractament de la informació
1. Ús de les eines TIC per a l’elaboració del coneixement
2. Utilització de la biblioteca per a l’elaboració de treballs.
C. Dimensió plurilingüe i intercultural
1. Coneixement del funcionament de la llengua i el seu aprenentatge
2. Coneixement de les llengües
3. Comunicació en situacions multilingües
4. Actituds i llengua



COMPETÈNCIES

1. Competència comunicativa
El desenvolupament d’aquesta competència suposa el diferent domini de llengües, tant oralment com per escrit, en múltiples suports i amb el complement dels llenguatges audiovisuals. Per la seva naturalesa, ha d’esdevenir una eina important per aprendre a aprendre i ha de possibilitar la interacció eficaç amb l’entorn. El treball amb una bona varietat de contextos i finalitats determinarà l’assoliment d’aquest objectiu.
2. Competència estètica i literària
La literatura és la màxima expressió de les possibilitats d’una llengua i una eina immillorable per a l’anàlisi, el coneixement i la reflexió sobre l’experiència humana.
Així mateix, avala les possibilitats expressives i creatives de les llengües i afavoreix el desenvolupament de la pròpia competència comunicativa. A més, és la base de construccions artístiques en altres formats expressius, com ara el cinema, les cançons, ...
3. Competència plurilingüe i intercultural
Planteja l’estudi de la diversitat i de la variació lingüística com un eix per desenvolupar la interpretació i comprensió de la realitat que ens envolta.
4. Competència en la recerca i el tractament de la informació.
Recerca i reflexió sobre l’entitat de la llengua i els llenguatges, i els múltiples aspectes de la reflexió literària.

AVALUACIÓ

  1. Lectures:
Durant el curs escolar s'hauran de llegir els llibres següents:
1r trimestre: Mercè Rodoreda, La plaça del diamant
2n-3r trimestre: Llorenç Villalonga, Bearn o la sala de les nines, Edicions 62. Ed.Educaula.
La lectura d'aquests llibres serà obligatòria i indispensable per a superar cada avaluació. El control de les lectures es farà mitjançant unes proves de comprensió en les avaluacions corresponents o, en algun trimestre, a través d’un treball.
     2 Lectures voluntàries:
Es podran fer lectures voluntàries a partir de llibres en préstec de la biblioteca del centre.
  1. Sistema de treball:
Realització diària dels deures (lectura de textos seleccionats, comentaris de textos i exercicis diversos a propòsit de cada tema), comentaris, resums..
Cada 15 dies caldrà lliurar a la professora un exercici d’expressió escrita revisat ortogràficament. Els treballs escrits es lliuraran en els formats mail, glossari, dossier, etc., estipulats amb el/la professor/a en el termini de dia i hora proposats. No es recollirà cap feina fora de termini.
Les activitats d’expressió escrita (redaccions i comentaris) es valoraran seguint els criteris de les PAU atenent a la coherència i adequació de l’escrit i a la riquesa i maduresa de l’estil emprat. I es puntuaran d’acord amb els següents criteris de correcció:
Barem Expressions Escrites
·        Adequació (A)
·        Coherència (R)
·        Cohesió: (S)
·        Correcció (C)
·        Presentació (P)
·        1 punt
·        2 punts
·        2 punts
·        4 punts (- 0’5 per falta)
·        1 punt






4. Criteris d'avaluació:

El curs consta de tres avaluacions. L’avaluació serà contínua.
 Cada trimestre consta de dos exàmens de matèria més el control de lectura així com també de les petites proves que es puguin fer d’aspectes puntuals del temari. A cada examen de matèria, apareixeran els dos tipus de continguts: teoria i pràctica.
A l’hora d’establir el descompte per faltes, se seguirà el següent criteri tant als controls com a les proves de lectura: es descomptaran 0’1 punts per cada falta  tant si es tracta d’errors gramaticals, lèxics o ortogràfics. Les faltes repetides també descompten.
Per tal de superar l’àrea, l'alumne/a haurà d' assolir els següents continguts:
Competència comunicativa I estètica i literària (75%)
Competència en recerca i tractament de l’informació (25%)
  Mitjana aritmètica de les notes dels dos  exàmens de matèria.
Control del llibre de lectura (20%)
      
 Exercicis d’expressió escrita (redaccions, comentaris, resums, dictats... )
·        Fitxes de lectura voluntàries (aplicarem un màxim de 0’5 punts a la nota final de crèdit )
L’alumne/a que no lliuri els exercicis d’expressió i treballs encomanats o que no demostri un coneixement mínim del llibre de lectura quedarà automàticament suspès/a, i, per tant, no es calcularan les mitjanes ni els percentatges indicats més amunt. En resum, que no arribi a la nota 4 de  mitjana.
Els arrodoniments no són automàtics. La professora es reserva la decisió d’arrodonir a l’alta o a la baixa en funció de l’actitud i de la progressió de l’alumne/a.
LA NOTA FINAL DE MATÈRIA és el resultat d’aplicar a la nota de cada trimestre els següents percentatges:
1r trimestre:  30%
2n trimestre: 30%
  3r trimestre:  40%.

En cas que la nota final de matèria sigui inferior a 5, caldrà anar a la PROVA EXTRAORDINÀRIA de maig. En cas de no superar la matèria en la prova de maig, hi ha l’examen de la convocatòria OFICIAL de juny. En aquest supòsit, és obligatori assistir a les setmanes de repàs.
Els exàmens que l’alumne/a no pugui realitzar el dia previst, es repetiran de manera extraordinària fora de l’horari de la matèria amb caràcter oral o escrit, prèvia presentació d’un justificant oficial, en un termini màxim d’una setmana des del dia de l’absència.
En quant als controls dels llibres de lectura,  se’ls demanarà que hagin assolit la comprensió com a obra literària i que siguin capaços de parlar-ne en termes de lectura global i ben assolida.
Haver aprovat els exàmens sobre les lectures obligatòries és condició indispensable per aprovar la matèria.
L'assistència és obligatòria i per tant, les absències injustificades o els retards tindran una repercussió directa sobre el resultat final a més d'aplicar-se les respectives sancions, quan sigui el cas, explicitades en el NOF del centre: qualsevol alumne /a que tingui un número de faltes d’assistència, justificades o injustificades,  igual o superior al 20%, perd la convocatòria oficial d’examen durant l’avaluació contínua respectiva, i haurà d’examinar-se durant la setmana de les convocatòries d’examen extraordinaris el mes de maig.

Com es recupera la matèria pendent de 1r. Batxillerat?

Durant el mes de gener es realitzarà l'examen de Llengua  Catalana i Literatura per a tots aquells/es alumnes que no van superar la matèria el curs anterior. L'alumne/a haurà de fer un treball obligatori que ja se li especificarà i i haurà de presentar-se a un examen.
L’avaluació és contínua. L’ alumne que ha suspès les avaluacions, haurà de fer un examen a final de curs, el juny del 2016, per tal d’aprovar la matèria. Si un alumne suspèn un trimestre però aprova els trimestres restants i demostra l'adquisició de les competències comunicatives, evolució, presentació dels treballs pautats al llarg del curs, també aprovarà la matèria. En cas que un/a alumne/a suspengui el curs, tindrà una convocatòria extraordinària, haurà de presentar-se a un examen i dur, si és el cas, alguna tasca que se li hagi encomanat. La recuperació de les avaluacions és només a  final de curs.

Observació:

- Es fa constar que els alumnes que a final de curs demostrin un  nivell de competència ortogràfica igual o superior a 10 faltes, per tant se'ls resta un punt o més, en un examen, en una activitat d'expressió escrita, treball, etc., no aprovaran l'activitat o prova esmentada, amb la conseqüència de suspendre l'àrea.

- La nota màxima en cas de recuperacions extraordinàries és un 6.

- Els alumnes que presentin les tasques d'estiu pautades i estiguin ben desenvolupades d'acord amb els criteris de correcció de l'expressió escrita, tindran el valor d'un nota d'expressió escrita, dins el bloc del 25% en l'avaluació del 1r. trimestre.






BIBLIOGRAFIA


Dossier de l'aula. Cal comprar-lo a l'inici de curs directament al departament de llengua Catalana de l'institut.

  
Bloc de suport a classe: www.ungarbuixdelletres2nbatxillerat.blogspot.com. Cal seguir les indicacions del bloc i presentar els treballs i les tasques. Així com descarregar els apunts o els articles de lectura que es demanin.

Lectures obligatòries:

-La plaça del diamant  de Mercè Rodoreda. Qualsevol edició per a estudiants també serà vàlida.
Llorenç Villalonga, Bearn o la sala de les nines. Col·lecció Educaula. Ed. 62 (edició recomanada). Qualsevol altra edició per a estudiants també serà vàlida.
                                                             

      


MATERIAL NECESSARI

Coneixements d’informàtica a nivell de PC Windows.
Usuari del moodle del centre.
Fulls blancs DiN-A 4, llibreta, carpeta, dossier classificador, etc.
Diccionari manual de la Llengua catalana. Editorial Enciclopèdia Catalana.
El dicionari on-line: diccionari.cat
El  llibre dels verbs catalans. J. B. Xuriguera. Ed. Claret.
Diccionari de sinònims i antònims. Ed. Teide
USB


No hay comentarios:

Publicar un comentario